Učitelia opäť zostanú na dne spoločnosti?

Autor: Beáta Brestenská | 29.11.2012 o 17:55 | (upravené 29.11.2012 o 22:08) Karma článku: 8,35 | Prečítané:  318x

Konečne učitelia začali dvíhať hlavy, zjednotili sa vyšli do ulíc štrajkovať za zlepšenie svojho ekonomického, ale aj spoločenského postavenia.

Čo sa však deje za tri dni štrajku to sa mi ani nechce veriť. Učitelia sú rozdelení, nemajú ani informácie o čom rokujú odbory, nerozumejú prečo vlastne sa perušilo štrajkovanie a vrcholom všetkého že nové učiteľské odbory sa tešia z doterajšieho neúspechu starých odborov a chvália sa tým ako vďaka tomu získajú nových členov. Koho vlastne naozaj zaujíma učiteľ ? Ukazuje sa že je to žiak aj rodič. Ti dnes vyjadrujú podporu učiteľom a podporujú ich aj v pokračovaní štrajku, veď nič si vlastne nevydobili. Odborové hnutie sa akoby zaseklo na 5% alebo 10%. A to je skutočne to, prečo vyšli učitelia do ulíc ? Určite nie.  Kedy si už konečne vláda a cela spoločnosť uvedomí, že pravé hodnotoy v spoločnosti sú vzdelanie a zdravie. Vzdelanie je to čo každý z nás dostal od učiteľa do života. Kvalitný učiteľ nám vštepil radosť a zvedavosť pri učení sa a často veľmi výrazne ovplyvnil naše profesijné zameranie.  Čo sa to stalo s nami, že učiteľ je dnes na dne spoločnosti.  Na univerzity prichádza študovať za budúceho učiteľa len 1% zo stredoškolskej mládeže a to sú skôr tí slabší a nie najlepší študenti. Ako chceme potom mať kvalitné školstvo, ako chceme mať trvalo udržatelný ekonomický a kultúrny rozvoj spoločnosti. Už 20 rokov ideme len cestou narastania kvantity škôl, študentov čo vedie k veľkému úpadku kvality vzdelávania na všetkých stupňoch. Kvalitní, mladí učitelia stále odchádzajú zo školstva lebo nevidia žiadnu víziu pozitívnych zmien nielen v ekonomickom ocenení práce učiteľa, ale v spoločenskom uznaní profesie učiteľa. Prečo v tejto vypätej štrajkovej situácii nepočujeme z úst politikov, že ak nemôžu dať teraz viac ako 5% k platu učiteľov na rok 2013, tak ponúkajú učiteľom konkrétnu stratégiu ako chcú riešiť ich ekonomické a spoločenské postavenie v ďalších troch rokoch ako aj v ďalšej dlhodobej vízii. Prečo politici nehovoria že vzdelanie je hodnotou v spoločnosti a že nositeľom kvalitného vzdelania je učiteľ, ktorý musí mať aj v spoločnosti vysoke morálne a ekonomické ohodnotenie.  Vieme asi prečo to nemôžu hovoriť, lebo učiteľ, ktorý dosahuje len v priemere 48% platu zo všetkých vysokoškolsky vzdelaných absolventov, predsa nemôže byť elitou spoločnosti. Učiteľ, ktorý má len tretinový až pätinový plat ostatných učiteľov v EÚ, predsa nemôže byť braný vážne v spoločnosti. Moju študenti budúci učitelia boli na výmennej mobilite v Anglicku, Španielsku, Portugalsku, Turecku a Fínsku v marci tohto roku. K nám prišli budúci učitelia z týchto krajín. Keď u nás prezentovali ich vzdelávací systém a postavenie učiteľa v spoločnosti tak len pre zaujímavosť platy učiteľov na ZŠ a SŠ sa pohybovali od 1200 EUR do 3500 EUR.  Asistent učiteľa v Anglicku má 850 až 1100 EUR. Keď naši študenti prezentovali vonku platy našich učiteľov (oficiálne údaje z OECD) nechcel im nikto veriť a išli si tieto udaje overovať na internete. Potom len s úžasom sa pýtali ako to teda funguje v našom školstve a ako môže učiteľ vôbec prežiť. Moji študenti budúci učitelia pochopili že asi najlepšie pre nich bude to keď pôjdu robiť napríklad asistenta učiteľa, alebo pôjdu všade inde, len nie učiť do školy.

Dnes iniciatíva pre "Kvalitného učiteľa pre naše deti" napísala a poslala otvorený list ministrovi školstva kde jednoznačne prezentuje, že súčasný štrajk učiteľov sa dá pozitívne riešiť len vtedy, ak vláda okrem slúbených 5% na rok 2013 podpíše memorandum kde bude jasná stratégia pre učiteľa: - každoročné navyšovanie platov učiteľov aby sa vyrovnali kritériám EÚ, - podpora mladých ľudí, ktorí chcú ísť študovať učiteľstvo,  - vytvoriť systém identifikácie a ohodnotenia tvorivých učiteľov pohyblivou zložkou k platu, - realizovať audit v sieti škôl a vo finančných tokoch, ktoré idú do školstva, - zefektívnené financie v školstve dať do platov učiteľov a do vybavenia škôl.

Verím že takéto memorandum bude pre nás učiteľov znamenať oveľa viac ako len 5% alebo 10% k paltu a potom nič.  Súčasná kritická situácia v školstve nech nás učiteľov spojí (všetkých od materských škôl po vysoké školy), ale aj rodičov a našich študentov v snahe, aby ďalších 7 rokov do roku 2020 bolo o  "Kvalitnom učiteľovi pre naše deti", ktorý bude mať aj kvalitné ohodnotenie v spoločnosti a nebude už na dne spoločnosti.

Beáta Brestenská

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Útok pri istanbulskom štadióne neprežilo 38 ľudí

K útoku sa nikto neprihlásil, stopy majú ukazovať na Kurdskú robotnícku stranu.

PLUS

Na trhu platí: Zmanipuluj, čo môžeš a urvi, čo sa dá

Marketing je vojna vedená mierovými prostriedkami.

KULTÚRA

Vybrali sa na nebezpečnú púť za úžasným jedlom

Niekoľko rokov vchádzali do arabských kuchýň, kde sa dozviete aj to, čo nechcete.


Už ste čítali?