učitelia a študenti objavili ďalšiu planétu - planétu vedomostí

Autor: Beáta Brestenská | 31.5.2011 o 0:33 | Karma článku: 3,97 | Prečítané:  1351x

V rokoch 1999-2005, keď modernizácia školstva sa realizovala zdola aj "napriek ministerstvu školstva", alebo lepšie povedané "namiesto ministerstva školstva" vďaka projektu INFOVEK Slovensko, sa naše školstvo zaradilo medzi prvé postsocialistické krajiny, ktoré mali v roku 2004 vyše 96% škôl pripojených na internet, 100% škôl malo učebne s multimediálnymi PC, edukačným softvérom a preškolených 52 tisíc učiteľov na základnú digitálnu gramotnosť a na aplikovanie informačných technológií do vzdelávania v jednotlivých predmetoch. Tým sme dali "šancu naším deťom" a vytvorili dobrý základ pre konkurencieschopnosť na európskom trhu práce.

Učitelia boli nabudení a motivovaní pre potrebné reformné zmeny v školstve, nevyhnutné pre transformáciu postindustrálnej spoločnosti na vedomostnú spoločnosť. Z vlastnej skusenosti môžem povedať, že učitelia na ZŠ a SŠ sú užasní a neuveriteľne ochotní robiť na sebe, aby boli schopní "obstáť pred mladou, otvorenou a kritickou, digitálnou generáciou, ktorá je dnes v školách . Učitelia sú naozaj elitou tochto národa, ktorú si stále nevieme spoločensky ani ekonomicky oceniť.

Ostatné dva roky sa začala realizovať školská reforma zhora. Je to reforma bez dlhodobého strategického zámeru a bez využitia inovatívneho a tvorivého potenciálu zdola t.j. bez učiteľa, žiaka a školy, ktorý sú hlavnými činiteľmi reformých zmien.

Nechcem analyzovať realizáciu školskej reformy zhora, naopak chcem prezentovať realizáciu modernizácie vzdelávania zdola, kde opäť sa podarilo (po útlne projektu Infovek zhora) postupne vzbudiť záujem žiakov o učenie a motivovať učiteľov pre inovatívne učenie v škole 21. storočia. Deje sa to vďaka objaveniu novej planéty - "Planéty vedomostí", ktorá sa dostala prvý raz do 7 pilotných škôl vo februári 2008 cez Iniciatívu pre digitálne školy IDeŠ a ktorú postupne objavujú už stovky učiteľov, ktorí sa vzdelávajú v projekte Modernizácia vzdelávania na ZŠ a SŠ od roku 2010 a vďaka veľkému pilotnému overovaniu priamo vo výučbe na stovkách škôl, ktorý realizuje ministerstvo školstva v tomto roku. Dva roky prebieha aj súťaž Planéty vedomostí, v ktorej školy, učitelia a triedy prezentujú cez projekty inovatívne spôsoby vyučovania s využitím digitálneho vzdelávacieho prostredia, ktoré ponúka portály Naučteviac a Naučsaviac s desiatkami tisíc digitálnych vzdelávacích objektov z Planéty vedomostí pre vyučovanie prirodovednych predmetov na základných a stredných školách.

Práve pedagogická prax dáva reálne odpovede na otázky, ktoré sa vynárajú v tieto dni okolo Planéty vedomostí a jej potreby a vhodnosti pre centrálne zakúpenie pre všetky školy cez ministerstvo školstva. Prečítala som za dva roky do 800 námetov  vzdelávania s využitím  Planéty vedomostí vo vyučovaní na ZŠ a SŠ a môžem len s hlbokou úctou a nadšením konštatovať, že učitelia opäť sú motivovaní nie pre formálnu reformu, ale pre "revolúciu vo vzdelávaní"s podporou digitálnemu obsahu, ktorý je nevyhnutný pre moderné vzdelávanie. A nielen učitelia, ale aj samotní žiaci a rodičia "objavili Planétu vedomosti" ktorá okrem školy, je im k dispozícii aj doma a kdekoľvek kde je k dispozícii počítač a internet.  Učitelia, žiaci a rodičia začínajú skutočne využívať digitálne technológie na vzájomnú komunikáciu a učenie sa.

Digitálne vzdelávacie prostredie, ktoré ponúka Planéta vedomostí je začiatok cesty skutočnej premeny spôsobu a kvality vzdelávania na Slovenských školách. Je to zatiaľ pre 5 predmetov, ale už pribúdajú aj jazyky a samozrejme treba pripraviť aj digitálny obsah pre ďalšie predmety.  Konečne sa otvára reálna možnosť personalizácie vzdelávania t.j. "ušiť vzdelávanie na mieru pre každého žiaka" čoho sme svedkom v škandinávskych krajinách, v Kanade, v Izraeli, UK a i.

Planáta vedomostí nie je jediné digitálne vzdelávacie prostredie, existujú aj ďalšie na trhu. Veľkou výhodou Planéty vedomostí je, že je to komplexný nástroj, ktorý pokrýva a aj presahuje štátny vzdelávací program a poskytuje učiteľovi a žiakovi možnosti vytvárania vlastného systému využívania jednotlivých vzdelávacích objektov (nie učenie sa podľa zostavených lekcií v Planéte vedomostí ako to chápu niektorí kritici) ako i tvorbu vlastných digitálnych objektov (textov, obrázkov, videí ) pre špecifické potreby učenia sa.  Ďalšie vytvárané a ponúkané digitálne vzdelávacie nástroje  na trhu dnes aj v budúcnosti budú vždy významne ovplyvňovať možnosť voľby samotných škôl z hľadiska ich špecifických potrieb. 

Ak chceme skutočnú, celoplošnú, kvalitnú  modernizáciu vzdelávania, bez centrálnej podpory zhora (ministerstva školstva)  a silnej podpory zdola (škôl a učiteľov) to nemôžeme uskutočniť. Táto skúsenosť bola potvrdená aj zatiaľ jediným úspešným celoplošným projektom Infovek.

Pri záverečnom rozhodovaní či Planéta vedomostí pôjde do škôl od septembra, nech nerozhodujú politické a obchodné záujmy, nech  rozhodnú reálne výsledny experimentálneho overovania Planéty vedomostí na školách, názory učiteľov ako i výsledky pedagogického výskumu realizovaného na žiakoch.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Útok pri istanbulskom štadióne neprežilo 38 ľudí

K útoku sa nikto neprihlásil, stopy majú ukazovať na Kurdskú robotnícku stranu.

PLUS

Na trhu platí: Zmanipuluj, čo môžeš a urvi, čo sa dá

Marketing je vojna vedená mierovými prostriedkami.

KULTÚRA

Vybrali sa na nebezpečnú púť za úžasným jedlom

Niekoľko rokov vchádzali do arabských kuchýň, kde sa dozviete aj to, čo nechcete.


Už ste čítali?